Dades personals

dimecres, 2 de novembre del 2011

Conclusions de les primeres sessions de Ciències Socials

En les primeres sessions de Didàctica del Medi Social hem estat treballant com ha variat la visió que tenim del món i les de les perspectives que hem recorregut en el temps.
La societat, és evident, que ha anat canviat al llarg dels anys (social, econòmica, políticament,etc) i el què abans suposava un grau molt més baix de llibertat en les nostres vides, ara s’ha convertit en la mera possibilitat d’escollir i expressar-se lliurement a la pròpia voluntat. Això és el que s’anomena la “societat en xarxa”.
Vivim en un món complexa (no complicat sinó teixit), ple de xarxes que estan interrelacionades, i nosaltres els éssers humans, hem d’anar esbrinant com moure’ns-hi per tal de superar la vulnerabilitat i el desequilibri que les envolta. Per tant, hi com hem dit a ciències del medi natural, hi ha una sèrie de connexions en el món de les qual se'n ha de prendre consciència i de les quals n'hem d'enseyar a prendre'n consciència.
Amb això, s’ha vist la necessitat d’iniciar una lluita per tal d’aconseguir un món més ajustat i sostenible davant aquesta desigualtat tant gran que hi ha. Per una banda, és necessari reconduir i estabilitzar la capacitat de càrrega del nostre planeta per no destruir la nostra espècie com a tal. Per l’altra, i mitjançant un caràcter ecològic, hem de fer una distribució de riqueses més equitativa i justa, sense deixar de banda el nostre esforç tecnològic i el repte en la comprensió d’aquest món en xarxa tant estretament lligat.
Tenint en compte aquestes necessitats de canvi, cal ajustar l’educació a les noves propostes, a donar resposta a aquestes noves necessitats de la societat i despertar la consciència social de tots i totes cap a l’ecològica des d’edats ben primerenques. Podem començar amb petites accions com reciclar i amb activitats que fomentin la creativitat per tal de fomentar la capacitat de resoldre els problemes de forma adequada, actuar davant dels canvis i tenir iniciativa per crear coses noves.
Cal tenir present, no obstant, el munt de paradoxes que emmarquen aquesta lluita. Hem de transmetre a les futures generacions la cultura sense incoherències ni gestos de desacord amb aquesta nova formulació dels reptes.
L’educació, la transmissió a l’aula, tindrà un paper fonamental: maneres de fer, pautes, formes d’actuar, estils i models pels nens i nenes.  
Per tant, hem d’intentar de plantejar-nos la nostra pròpia pràctica docent en el dia a dia i reflexionar-hi plenament per aconseguir una educació de qualitat i justa per a tots.























"Donem sentit a allò evident. L’escalfament global amenaça en esborrar a la meitat d’espècies que avui dia habiten en el planeta "






"Les arrels de les desigualtats socials dins d’un món globalitzat, competitiu i adaptat a la llei del més fort a escala mundial: pobresa, pèrdua d’identitat, història i valors culturals dels països menys adaptats i amb menys possibilitats dins del mercat productiu. Cercle viciós que mai s’acaba."





 
"Lluitem per una redistribució equitativa i justa dels béns de la terra. Un món per tots avui i demà. Els recursos naturals del món donaria per viure a tots de forma digna, però la mala distribució comporta els extrems de pobresa i riquesa i les diferències abismals entre el Nord i el Sud "


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada