El conte permet somiar, viatjar, imaginar i compartir moltes aventures i aprenentatges als petits i petites. És una eina d’integració i formació social d’aprenentatge: transmet uns valors, unes dinàmiques pròpies de cada societat del nostre medi social i natural.
El conte és un recurs pedagògic imprescindible en les etapes d’infantil i primària (tot i que es útil al llarg de tota la vida) que permet acostar als nens i nenes al hàbit de la lectura d’una manera amena i divertida. A més, potencia la creativitat i la imaginació d’aquells que la gaudeixen i enriqueix moltes de les seves destreses comunicatives (vocabulari). El conte enforteix els vincles afectius entre uns i altres.
Tanmateix, com he dit anteriorment, el conte és un gran font de transmissió de valors, tant socials com culturals. És important, escollir contes en els quals es treballi la importància de la solidaritat, el treball en equip, l’amistat, el compartir,etc.
Per tant, com a futura professional de l’educació infantil serà molt important conèixer el conte com a eina d’ensenyament – aprenentatge de qualsevol competència (serà útil tant per treballar el medi social com cultural) i saber com s’ha d’utilitzar per extreure’n el màxim de profit que sigui un mètode funcional i constructivista del coneixement.
Per exemple, serà clau escollir el conte en funció del públic al qual ens adrecem i saber què és allò que volem treballar (quin objectius volem aconseguir i quins valors volem transmetre).
Pel què fa a aspectes d’expressió, dir que serà imprescindible la forma en què expliquem el conte per arribar a tots els nens i nenes, captar la seva atenció al llarg de tot el conte i aconseguir les finalitats previstes. Aquests elements són: utilitzar un vocabulari adient, mantenir un ritme i una entonació adequada en cada seqüència del conte, utilitzar una vocalització clara i entenedora, gestionar la mirada, tenir una expressivitat gestual motivadora, fer servir els silencis i les interrogacions per mantenir la concentració dels petits, compartir fent participar en el conte, crear un clímax, utilitzar la expressivitat sonora i musical per facilitar la comprensió i obrir i tancar de la millor manera el conte.
A l’assignatura de medi social, ens van repartir unes imatges (per grup) i vam haver d’inventar un conte en relació a la seqüència de dibuixos que estaven veient. Havien d’establir un fil conductor i narrar una història. El nostre conte va ser: “Rac, rac fa el Corc”. Es treballaven valors com: ser responsable i treballar, ajudar als companys/es, veure els beneficis del treball conjunt (tots sortim guanyant).
A continuació, us presento un vídeo sobre la importància del conte com a recurs pedagògic que es diu “Posa’t un conte” i ens explica que podem treballar els contes a través de moltes activitats. És molt interessant:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada